Филиз Хюсменова
евродепутат
На 10 декември 1948 г. Общото събрание на ООН приема Всеобщата декларация за правата на човека,тук. Тя става основа на международните стандарти в областта на правата на човека, критерий за измерването им и определяне на прогреса. Декларацията е израз на дълбоката вяра в достойнството и стойността на човешката личност, тя отразява решимостта за насърчаване на обществения напредък и по-добро жизнено равнище при по-голяма свобода, тя е обет, който да се следва от народите и държавите. Далеч съм от мисълта, че 60 години по-късно "надарени с разум и съвест", се отнасяме помежду си в "дух на братство", както прокламира декларацията. Или че сме направили всичко за неприкосновеността на честта и доброто име на човека, или за реализиране на правото му на "социална сигурност и осъществяване".
Давам си сметка, че нарушаването на някои от правата, провъзгласени в декларацията, всеки естествено квалифицира като престъпление - посегателството върху живота, върху свободата, незаконното задържане и други. Те са по-близо до чисто инстинктивните усещания и природните разбирания и като че ли с такива права трудно се манипулира. Общественото мнение за тях е еднозначно и публичното им осъждане е категорично. Не така обаче стои въпросът с други права от Всеобщата декларация - с правото на информация и с правото човек да има убеждения и да ги изповядва свободно.
Всеки гражданин има правото да търси, да получава и да разпространява информация и идеи чрез всички средства. В днешния взаимозависим свят да притежаваш информация, означава, че можеш да бъдеш в готовност, адекватен и изпреварващ. Чрез нея се формира мнение, заема се позиция. Защо обаче с информацията често се получава нещо като нищо? Вече месеци наред сме свидетели на "гръмване на скандали". Като че ли всяка новина става по новина, ако я прекръстим на скандал. Следват моментални реакции по скандала, потърсени обикновено сред тези, които не са най-компетентните по въпроса. Много често се коментира отделният фрагмент сам за себе си, а не като част от цялото. Изказват се хора, които не разполагат с пълната информация. Върху отделни късчета от нея се строят хипотези, разплитат се истории и се предполагат изводи. За други, тъй като една подобна ситуация е най-лесният начин да се върнеш на сцената, настъпва публичен рай.
Всичко това се развива под благовидната защита на правото на информация. Резултатът е, че месеци по-късно за самите факти не се знае нищо повече, но адресатите са преизпълнени с предположение и/или убеждение кой е "лошият". Тези процеси дефинират сфера, в която сме се отдалечили от истината, макар че за правдоподобност тя е подкрепена от някой обективен факт.
Според мен в лавината от приказки се таи пропаганда. Когато човек слуша отново и отново различни версии, изградени от различни субекти, той сам започва да употребява същите думи, да ги преповтаря и дотолкова свиква с тях, че сам издига бариера срещу противоположното убеждение. Различното становище не достига до облъчвания или възраженията му стават рефлексни и предвидими. Тогава повтаряното заживява със своя собствена осезаемост и очевидност и престава да се нуждае от логика. Това, което е трябвало да се доказва, все едно вече се е случило. Повторението, подобно на обсебването, е бариера срещу различните и противоположни мнения.
Всичко това също е нарушение на правата ни, то е злоупотреба с правото на информация и с правото на убеждение! И вината на злоупотребяващия естествено е по-голяма, ако объркването е съзнателно и целенасочено. Много по-висока е отговорността и на тези, които заемат високи позиции в обществената йерархия. Шансовете техните думи да бъдат прочетени, чути и преповтаряни са по-големи и вредите от манипулациите по-значими. Като че ли се налага да припомним хубавата българска поговорка "Три пъти мери, един път режи". Вместо да се избързва, е по-добре да се замълчи и премисли, а когато се говори, казаното да е точно и аргументирано.
Реализацията на правото ни на информация се нуждае от хигиенизиране. Не само защото е в състояние да филтрира правото ни на убеждение. А и защото в перспектива то е способно чрез интензивна комуникация между активните му носители да провокира промяна в културата.
Състоянието на правата ни не следва да е предмет на дискусия само в навечерието на годишнини. Докато и у нас пропълзява световната финансова криза, броени месеци преди провеждането на изборите всички ние ще имаме по-голяма нужда от зачитане на правото ни на информация и на правото ни на лично убеждение, така че да не се накърняват същите права на другите около нас.стандарт,СРЯДА, 10 Декември 2008
Любов и Свобода
- Две неща ми трябват на земята -
- те са любовта и свободата.
- Жертвал бих живота безвъзвратно
- за любов,
- любовта да дам за свободата
- съм готов.
Пеща 1 януари 1847 г.
Шандор Петьофи (1823 — 1849) е унгарски поет, публицист, революционер.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар